Do tanga trzeba dwojga

Autor:

Mimo coraz większego zaangażowania ojców w wychowywanie dzieci i boomu na urlopy ojcowskie, nadal istnieje sfera, związana z samym początkiem rodzicielstwa, która zdaje się być problemem głównie kobiet. Czas przekonać panów, że zarówno wykonanie badań, zmiana trybu życia, jak i rewolucja na talerzu przed zapłodnieniem, to także ich powinność. Dziecko jest bowiem cudownym połączeniem genów dwojga partnerów. Świadomość tego budzi odpowiedzialność.



Świadomość społeczna, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, na temat konieczności przygotowania organizmu obojga partnerów do posiadania potomstwa jest zdecydowanie zbyt niska. Aktualnie zdecydowanie więcej pań, niż panów zdaje sobie sprawę z konieczności zmiany trybu życia w okresie poprzedzającym prokreację. Tymczasem badania dowodzą, że to, jak odżywia się mężczyzna planujący potomstwo i jaki prowadzi tryb życia ma bezpośrednie przełożenie na czas, w którym uda się osiągnąć partnerom ciążę.

Energia przygotowań

Lekarze mówią o trzech miesiącach jako o czasie, który potrzebny jest na przygotowanie organizmu matki i ojca do aktu zapłodnienia. Czas ten potrzebny jest nie tylko na wykonanie  badań u kobiety, których odpowiednie wyniki będą zielonym światłem dla rozpoczęcia starań o dziecko, ale także na wprowadzenie nowych nawyków i osiągnięcie rezultatów, którymi one zaowocują. Podstawą jest zwolnienie tempa w życiu zawodowym i większe skupienie na życiu osobistym pary. Aby ciąża była naturalnym efektem więzi między partnerami, muszą oni mieć czas… na jej budowanie. Bliska relacja, wzajemne zasłuchanie w siebie, codzienne intymne rytuały są też ważną podwaliną do poradzenia sobie z sytuacją, w której możemy napotkać na problemy z zapłodnieniem. Poradzenie sobie z nimi i pełna optymizmu i ufności w osiągnięcie sukcesu postawa jest możliwa tylko wtedy, gdy partnerzy zdają sobie sprawę, że płodność to ich sprawa wspólna.

Co łączy łóżko z talerzem?


W kontekście pary starającej się o dziecko bardzo wiele. Świadomość tego, jakie składniki odżywcze wpływają na naszą płodność pozwoli na prawidłowe przygotowanie się do aktu prokreacji obojgu partnerów. Odpowiednie odżywienie jest nie do przecenienia - pozwala osiągnąć zapłodnienie, utrzymać ciążę i urodzić zdrowe dziecko. Wiele opracowań dotyczących suplementacji witamin, składników mineralnych oraz aminokwasu argininy pokazuje, że takie wsparcie codziennej diety może zwiększyć szansę na zapłodnienie m.in. poprzez wydłużenie okresu płodnego w cyklu menstruacyjnym. Kobiety zażywające preparaty multiwitaminowe mają bardziej regularne cykle, a co za tym idzie częściej zachodzą w ciążę.

Rodzaj i jakość posiłków ma również wpływ na jakość męskiego nasienia. Suplementacja odpowiednich witamin, składników mineralnych oraz L-karnityny poprawia DNA plemnika, co zwiększa szanse na zapłodnienie oraz ma znaczący wpływ na powstawanie zdrowych zarodków.

Jedno z  badań nad płodnością (Nurse's Health Study) dowodzi, iż istnieją produkty spożywcze, które podwyższają płodność kobiet. Należą do nich: pełnotłusty nabiał, orzechy, warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste oraz ryż i ryby. Dla mężczyzn ważne będą pestki dyni i słonecznika ze względu na zawartość cynku odgrywającego istotną rolę w tworzeniu spermy i podtrzymywaniu żywotności plemników. Niemniej jednak w przypadku ponad połowy męskiej populacji dodatkowe uzupełnianie cynku w postaci doustnego preparatu jest niezbędne, szczególnie, że ten pierwiastek w dużej ilości wydzielany jest z potem.

Duże znaczenie dla płodności partnerów ma odpowiedni poziom w diecie kwasów omega-3, tymczasem jemy zdecydowanie zbyt mało ryb, które są ich cennym źródłem. Z drugiej strony, mamy utrudniony dostęp do takich , które nie będą niosły potencjalnego ryzyka zatrucia metalami ciężkimi.  Nienasycone kwasy tłuszczowe, pochodzące z kwasów omega-3, kobietom pomagają poradzić sobie ze stresem oksydacyjnym utrudniającym zapłodnienie, a mężczyznom wspomóc ruchliwość plemników i poprawić ich parametry. Rozwiązaniem mogą być preparaty doustne zawierające kwasy omega-3.

Jednak najważniejszymi pierwiastkami mającymi znaczenie dla płodności kobiety w okresie planowania ciąży, a także dla rozwijającego się płodu, są kwas foliowy (wpływa na podział wszystkich komórek) oraz wspierająca  układ rodny L-arginina (ułatwia swobodny dopływ krwi do narządów płciowych, wspomaga dojrzewanie komórki jajowej i zapobiega jej przedwczesnemu starzeniu się).

Jak zaznacza dr n. med. Mirosław Szlachic, specjalista ginekolog-położnik i endokrynolog, niska aktywność fizyczna mężczyzn skutkuje zbyt niskim poziomem testosteronu, co niesie problemy z płodnością.

Uświadomienie mężczyznom powagi ich roli w akcie prokreacji, jest ważnym społecznie zadaniem. Zwiększenie świadomości społecznej co do roli stylu życia,  odpowiedniej diety obojga partnerów w czasie planowania potomstwa ma natomiast znaczenie znacznie szersze, bo może stać się pomocne w leczeniu niepłodności, która została już uznana za chorobę cywilizacyjną.



fot. Katarzyna Piwecka fotografia rodzinna Poznań (www.katarzynapiwecka.pl)


Szukaj



Jak odmienić wygląd telefonu komórkowego?

Autor: Anna Machnowska

Dostępne na rynku telefony komórkowe są łudząco do siebie podobne. Producenci z reguły ulepszają i zmieniają ich wnętrza – dodając co raz to nowe funkcje.

Czytaj dalej
Udostępnij:

Sposoby na parkę damską

Autor: Anna Machnowska

Sezonowe trendy zawsze przykuwają naszą uwagę, jednak ich kupno nie zawsze jest najlepszym pomysłem, szczególnie wtedy, gdy sporo kosztują. Czasem warto

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak urządzić ładny i funkcjonalny pokój dziecka?

Autor: Anna Machnowska

Urządzenie pokoju dla dziecka, który będzie zarówno ładny, jak i praktyczny, może stanowić spore wyzwanie. Z jednej strony powinien stanowić ideal

Czytaj dalej
Udostępnij:

Prezent, dla stęsknionej mamy, czyli fotokalendarz

Autor: Anna Machnowska

Większość matek w pewnym momencie życia doświadcza syndromu opuszczonego gniazda. Dorosłe dzieci wyprowadzają się z domu, wyjeżdżają na studia, za granicę lub z

Czytaj dalej
Udostępnij:

Odchudzasz się? Pamiętaj, że kalorie nie są twoim wrogiem!

Autor: Anna Machnowska

Jednym z mitów dotyczących odchudzania jest konieczność dostarczania organizmowi jak najmniejszej liczby kalorii, a wręcz stosowanie głodówki. Ocz

Czytaj dalej
Udostępnij: