Kwas foliowy i żelazo w diecie przyszłej mamy

Autor:

Dla kobiet w ciąży nie jest tajemnicą, iż kwas foliowy i żelazo niezwykle pozytywnie wpływają na zdrowie nienarodzonego maleństwa. Każdy lekarz poleca przyszłym mamom spożywanie dużych ilości produktów zawierających te składniki. Nie bez powodu. Są to pierwiastki dbające o prawidłowy rozwój dziecka.



Kwas foliowy dla właściwego rozwoju...
Kwas foliowy jest ważny z prostego powodu. To on, poprzez syntezę kwasów nukleinowych – materiału genetycznego komórek, bierze udział w procesie wzrostu i rozmnażania,. Jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu pokarmowego i nerwowego, a także do powstania czerwonych krwinek w szpiku. U przyszłym mam zapobiega anemii. Ma on ogromne znaczenie w profilaktyce wad cewy nerwowej u płodu, do których należą m.in. bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina oponowo-rdzeniowa.
Nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć go sam. Dlatego musimy zadbać o dostarczenie tego pierwiastka w odpowiedniej ilości, zarówno sobie jak i dziecku. Ważne jest regularne spożywanie go  w trakcie jak i przed zajściem w ciążę.



Kwas foliowy znajdziemy w pomarańczach, bananach, fasoli, soczewicy, soi, szpinaku, sałacie, natce pietruszki, szparagach, brukselce, groszku, brokułach, burakach, owocach (kiwi, awokado, maliny) ryżu, jęczmieniu, pszenicy, żółtkach jaj, wątróbce, serach, orzeszkach ziemnych.
Jest on bardzo „wrażliwą” witaminą. Traci swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury. Dlatego należy spożywać produkty surowe lub przygotowane na parze. Zabójcami kwasu foliowego są także nikotyna i alkohol. Wyjątkiem tutaj jest piwo, które, co ciekawe, jest źródłem tej witaminy.
W 1997 r. w Polsce Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną wprowadził Program Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej. Jego zadaniem jest popularyzacja tematów związanych z wadami cewy nerwowej u dzieci.

Żelazo pierwiastkiem życia...
Żelazo jest niezwykle ważnym składnikiem, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To on dba o właściwy poziom dotlenienia krwi, zarówno matki jak i płodu. Jego niedobór prowadzi do anemii, co może wywoływać konsekwencje, w postaci m.in. poronienia.
Gdy narzekacie na osłabienie organizmu, senność czy bóle głowy, oznaczać to może niedobór żelaza w waszym organizmie. Należy wtedy zbadać poziom hemoglobiny we krwi.
W przypadku kobiet w ciąży pierwiastek ten musi być dostarczany w większych dawkach, często w kombinacji z innymi, działającymi na układ krwionośny i nerwowy płodu.
Chcąc wzbogacić dietę w żelazo należy spożywać dużo czerwonego mięsa, wątróbkę drobiową, ryby, brokuły, szpinak, rośliny strączkowe, kapustę, suszone owoce, kaszę, ciemne pieczywo, owoce oraz soki cytrusowe.
W przyswajaniu żelaza pomaga witamina C. Należy jednak uważać z suplementami, gdyż przyjmowanie zbyt dużej dawki żelaza może prowadzić do nadciśnienia i w efekcie być szkodliwe dla dziecka.

Szukaj



Choroba AMD – jak się objawia i na czym polega jej leczenie?

Autor: Ewa Madaj

Zwyrodnienie plamki żółtej, czyli inaczej AMD (Age-related Macular Degeneration) to choroba, która dotyka około 28% osób po 75. roku życia. W wyniku tej choroby

Czytaj dalej
Udostępnij:

Naturalne sposoby na potliwość

Autor: Ewa Madaj

Pocenie się to naturalna funkcja organizmu. Podczas wydzielania potu następuje chłodzenie organizmu, co zapobiega jego przegrzewaniu się. Choć jest to zjawisko

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak rozpocząć zdrowy styl życia?

Autor: Ewa Madaj

Wbrew opiniom sceptyków, zdrowy styl życia to nie moda, lecz świadomy i słuszny wybór coraz większej grupy osób. Dowiedz się, jak żyć zdrow

Czytaj dalej
Udostępnij:

Wiedza nie jest darmowa, ale warto w nią zainwestować

Autor: Ewa Madaj

Już od jakiegoś czasu wszyscy mają świadomość, że wiedza to tylko jeden z wielu typów aktywów. I tego, że jak każde aktywa, trzeba ją najpierw wyp

Czytaj dalej
Udostępnij: