Jesteś w ciąży? Biegaj!

Autor:

Ciąża to nie choroba, dlatego nie warto rezygnować ze swojego zamiłowania do uprawiania sportu tylko dlatego, że spodziewamy się dziecka. Jeśli odpowiednio dostosujemy swoje treningi do możliwości naszego organizmu, o wiele lepiej zniesiemy poród i urodzimy zdrowsze maleństwo.




Lekarze są zgodni co do tego, że kobiety, które uprawiały w trakcie trwania ciąży sport, o wiele łatwiej znoszą poród, a także stosunkowo rzadziej zapadają na depresję poporodową. Badania pokazują, że dzieci kobiet, które biegały lub ćwiczyły w okresie ciąży, rodzą się ze zmniejszoną zawartości tkanki tłuszczowej. Późniejsze badania oceniające rozwój dzieci w wieku 2, 3 i 5 lat wskazują, że dzieci wysportowanych mam mają lepszy rozwój psychoruchowy i niższe ryzyko otyłości.


Regularna aktywność fizyczna w odmiennym stanie potrafi zmniejszyć odczuwanie wiele negatywnych dolegliwości, jakie mogą towarzyszyć ciąży- zaparcia, mdłości, obrzęki nóg, problemy ze snem czy choćby dokuczliwe bóle kręgosłupa. Bieganie na świeżym powietrzu ma również pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie, a także lepsze dotlenienie swojego ciała, jak maleństwa.


Ciąża pozytywnie wpływa na organizm kobiecy i sprawia, że staje się on bardziej wydolny. Zachodzą m.in. dochodzi w ciąży do zmian w układzie oddechowym mającym na celu usprawnienie wymiany gazowej. Uniesieniu ulega przepona (zmniejszając ilość powietrza zalegającego w płucach), zwiększa się objętość pojedynczego wdechu.


Zmiany te rozpoczynają się już w pierwszym trymestrze i osiągają maksymalne nasilenie około 24. tygodnia, kiedy to zwykle zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego wzrasta. W trzecim trymestrze ciąży jednak bieganie warto zastąpić spokojnymi spacerami. Pojawiająca się czasami w tym czasie niewydolność łożyska może dodatkowo nasilać chwilowe niedokrwienie płodu związane z bieganiem- głównie dlatego nie warto ryzykować.


Do biegania w czasie ciąży może zachęcić Was przykład Pauli Radcliffe – znanej na całym świecie biegaczki, która do 5. miesiąca ciąży biegała 2 razy dziennie: rano 75 min a wieczorem 30–45 min. Potem wieczorne biegi zastąpiła rowerem stacjonarnym. Jej bieganie w żaden sposób nie wpłynęło negatywnie na zdrowie jej maleństwa, które na świat przyszło zdrowe.



Szukaj



Choroba AMD – jak się objawia i na czym polega jej leczenie?

Autor: Natalia Tyszka

Zwyrodnienie plamki żółtej, czyli inaczej AMD (Age-related Macular Degeneration) to choroba, która dotyka około 28% osób po 75. roku życia. W wyniku tej choroby

Czytaj dalej
Udostępnij:

Naturalne sposoby na potliwość

Autor: Natalia Tyszka

Pocenie się to naturalna funkcja organizmu. Podczas wydzielania potu następuje chłodzenie organizmu, co zapobiega jego przegrzewaniu się. Choć jest to zjawisko

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak rozpocząć zdrowy styl życia?

Autor: Natalia Tyszka

Wbrew opiniom sceptyków, zdrowy styl życia to nie moda, lecz świadomy i słuszny wybór coraz większej grupy osób. Dowiedz się, jak żyć zdrow

Czytaj dalej
Udostępnij:

Wiedza nie jest darmowa, ale warto w nią zainwestować

Autor: Natalia Tyszka

Już od jakiegoś czasu wszyscy mają świadomość, że wiedza to tylko jeden z wielu typów aktywów. I tego, że jak każde aktywa, trzeba ją najpierw wyp

Czytaj dalej
Udostępnij: