Jod dla zdrowia mamy i dziecka

Autor:


Każdy, a w szczególności przyszłe mamy wiedzą jak istotne jest odżywianie w czasie ciąży. To co znajduje się na naszym talerzu wpływa na rozwój dziecka. Dlatego tak ważne jest dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W diecie kobiet w tym wyjątkowym stanie nie może zabraknąć pierwiastka jakim jest jod.



Jod to niezwykle ważny pierwiastek wpływający na rozwój dziecka. Jego rolą jest produkcja hormonów tarczycy. To bardzo znaczący element wpływający na układ nerwowy i funkcjonowanie mózgu. Ma związek także z prawidłowym metabolizmem, układem krążenia, wzrostem oraz dojrzewaniem.

Niedobór…
Nie wszystkie kobiety zdają sobie sprawę jak ważne dla rozwoju dziecka jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości jodu. Jego brak prowadzić może do opóźnienia w rozwoju umysłowym oraz psychomotorycznym dziecka. Skutkować także może słabszą koncentracją, obniżeniem zdolności zapamiętywania i uczenia się.
Niedobór jodu w ciąży wiąże się czasem z poronieniami i zwiększa umieralność poporodową.
Jego brak powodować może również tzw. wole, pod pojęciem których należy rozumieć powiększenie się tarczycy. W najbardziej zaawansowanych przypadkach prowadzić to może do ucisku tchawicy.

Źródła…
Najlepszymi źródłami jodu są ryby i owoce morza. Kobiety w ciąży powinny spożywać ryby nawet 3 razy w tygodniu. Należy jednak uważać na te gatunki, które mogą zawierać elementy metali ciężkich, takie jak np. tuńczyk. Warto także pamiętać o produktach mlecznych oraz warzywach. Niejednokrotnie w jod bogate są też wody mineralne. Dobrze przed zakupem zwrócić zatem uwagę na ich skład.
W jod bogata jest także sól kuchenna, jednak z ilością tego produktu trzeba uważać, gdyż jej nadmiar jest szkodliwy dla organizmu.

Jod można dostarczyć organizmowi także poprzez wizytę w nadmorskich miejscowościach. Jego ilość zawartego w powietrzu maleje wraz z oddalaniem się od brzegu morza. to idealny sposób na połączenie przyjemnego z pożytecznym.

A aptece dostępne są też doustne preparaty zawierające ten pierwiastek. Nie należy jednak zażywać ich bez konsultacji z lekarzem.

Należy pamiętać, że pewne produkty zaburzają właściwe wchłanianie jodu. Zaliczyć do nich możemy kapustę, brokuły, brukselkę czy rzepę.

Specjaliści twierdzą, iż dzienne zapotrzebowanie na jod wynosi 160-200 mikrogramów. Kobiety w ciąży mają zdecydowanie większe potrzeby – 230 mikrogramów.
Nie zapomnijcie zatem, aby produkty bogate w ten pierwiastek były stałym elementem Waszego codziennego menu.

Szukaj



Jak odmienić wygląd telefonu komórkowego?

Autor: Ewa Madaj

Dostępne na rynku telefony komórkowe są łudząco do siebie podobne. Producenci z reguły ulepszają i zmieniają ich wnętrza – dodając co raz to nowe funkcje.

Czytaj dalej
Udostępnij:

Sposoby na parkę damską

Autor: Ewa Madaj

Sezonowe trendy zawsze przykuwają naszą uwagę, jednak ich kupno nie zawsze jest najlepszym pomysłem, szczególnie wtedy, gdy sporo kosztują. Czasem warto

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak urządzić ładny i funkcjonalny pokój dziecka?

Autor: Ewa Madaj

Urządzenie pokoju dla dziecka, który będzie zarówno ładny, jak i praktyczny, może stanowić spore wyzwanie. Z jednej strony powinien stanowić ideal

Czytaj dalej
Udostępnij:

Prezent, dla stęsknionej mamy, czyli fotokalendarz

Autor: Ewa Madaj

Większość matek w pewnym momencie życia doświadcza syndromu opuszczonego gniazda. Dorosłe dzieci wyprowadzają się z domu, wyjeżdżają na studia, za granicę lub z

Czytaj dalej
Udostępnij:

Odchudzasz się? Pamiętaj, że kalorie nie są twoim wrogiem!

Autor: Ewa Madaj

Jednym z mitów dotyczących odchudzania jest konieczność dostarczania organizmowi jak najmniejszej liczby kalorii, a wręcz stosowanie głodówki. Ocz

Czytaj dalej
Udostępnij: