Twórz z dzieckiem przyrodnicze kolekcje

Autor:

Dziecko już w brzuchu mamy interesuje się tym, co dzieje się na zewnątrz - słyszy rozmaite odgłosy, czuje ruchy, poznaje smaki. Mózg zapisuje te wrażenia w pamięci. To samo dzieje się i po narodzinach, a dziecięcy mózg jest bardzo chłonny. Jako mama dwójki (w wkrótce trójki) dzieci zdaję sobie sprawę z tego, że ich myśli są jak gąbka i w każdej chwili chłoną mnóstwo danych, a pracowity mózg je przetwarza, kojarzy, segreguje.


Roczniak czy dwulatek może już zacząć układać przedmioty w określonym porządku, rozróżniać te, które są do siebie podobne lub różne, segregować. Do takich czynności bardzo przydatne są obiekty przyrodnicze: orzechy i inne nasiona, muszle, kamienie-otoczaki, kwiaty czy owoce, liście... Faktury i kolory jakie proponuje przyroda są o wiele bardziej różnorodne od tych syntetycznych - plastikowych, styropianowych czy gumowych.

Już 3-letnie, a nawet młodsze dziecko warto zachęcić do tworzenia kolekcji przyrodniczych.

Dzięki nim pozna nowe kolory czy kształty (a nawet dźwięki - nasiona grzechoczą inaczej niż kamienie), twardość przedmiotów (ze starszakiem można próbować zarysować kamienie, zajrzeć do środka owoców i nasion), smaki i zapachy (jakże miłe i wciągające są zabawy w rozpoznawanie obiektów z zawiązanymi oczami), stopniowo zaczyna zdawać sobie sprawę z wielkiej różnorodności i piękna otaczającego go świata. Możliwość tworzenia różnych kolekcji zmienia się wraz z porami roku. No i kolekcje przyrodnicze składają się z obiektów prawdziwych - istniejących w rzeczywistości. Stąd ich wyższość nad zbiorem lalek Barbie czy naklejek z Hallo Kitty. Kolekcje można łączyć ze sobą, ciągle tworzyć nowe, zmieniać je co roku, albo w zależności od miejsc, w jakich je zbieraliśmy. No i mają wielką zaletę finansową - Młody Człowiek może je zebrać za darmo:)

Tworzenie kolekcji sprzyja rozwijaniu spostrzegawczości i umiejętności skupiania się na wybranej czynności.

Zbiory zebrane na spacerze dobrze jest wyeksponować razem z dzieckiem w domu.
Na kasztany, żołędzie czy szyszki sprawdzają się duże drewniane czy gliniane misy.
Pióra, trawy, liście można przymocować na tablicy korkowej, słomiance, kartonie.
Kamienie i muszle pięknie prezentują się na półce czy  parapecie.
Świetnie jest, gdy dziecko ma do swojej kolekcji stały dostęp i możliwość przeglądania, przekładania, układania w nowych konfiguracjach.

Jak zainteresować Dziecko tworzeniem kolekcji?

- zbierać razem z Dzieckiem,
- zwracać uwagę na ciekawe szczegóły zbieranych obiektów
- wyszukać informacje o kolekcjonowanych obiektach w książkach, Internecie i czytać, oglądać wspólnie z Maluchem
- tworzyć swoje kolekcje  (oczywiście dostosowane do własnych zainteresowań)

 O rozmaitych kolekcjach przyrodniczych można poczytać na www.frajdap.blogspot.com


Szukaj



Rak tarczycy - objawy, profilaktyka, leczenie

Autor: Anna Jurczyńska

Rak tarczycy występuje stosunkowo rzadko, gdyż szacuje się, że stanowi ok. 1% wszystkich nowotworów. Ma charakter złośliwy i zdecydowanie częściej dotyka kobiet

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak wyleczy się z kłopotów

Autor: Anna Jurczyńska

Zaburzenie osobowości to mówiąc bardzo prosto, trudny charakter, który powoduje nam kłopoty w życiu. Diagnostic and Statistical Manual of Mental D

Czytaj dalej
Udostępnij:

Dlaczego warto wybrać lakiery hybrydowe?

Autor: Anna Jurczyńska

Pomalowane paznokcie dodają uroku i sprawiają, że kobieta czuje się atrakcyjniejsza i pewniejsza siebie. Niestety, lakier szybko odpryskuje, gdy wykonuje się ob

Czytaj dalej
Udostępnij:

Dywany nowoczesne w naszych domach

Autor: Anna Jurczyńska

Niegdyś wzorzyste, imitujące perskie wzornictwo i kunszt wykonania. Kolory pozostawiały wiele do życzenia, a dopasowanie ich do aranżacji też nie było rzeczą na

Czytaj dalej
Udostępnij:

Jak przechowywać mrożonki? 5 praktycznych porad

Autor: Anna Jurczyńska

Dobrej klasy zamrażarka przydaje się w każdym domu, bez wyjątku. Mrożenie jest najlepszą formą przedłużania świeżości jedzenia. Dzięki niemu unikniesz wyrzucani

Czytaj dalej
Udostępnij: